                    
Artikel
(rubriek "Nieuws") in:
Intech
E&I, vaktijdschrift voor de installatiebranche, 26e jaargang, nr.
1 (januari 2006): pp. 60-61
overgenomen
met toestemming van de uitgever, Uneto-VNI
opmerkingen
van Polder PV, gemarkeerd met cijfers in
rood (gelinkt), onderaan het artikel
terug
naar Sunpower® hoofdpagina andere
nieuwsberichten Sunpower® Intech
artikel maart 2005
Grootschalige ombouw-operatie
van PV-systemen noodzakelijk
Vanaf april
2006 gaat een grootschalige ombouw-operatie voor pv-systemen van start.
De energiebedrijven Nuon en Eneco, die in de afgelopen jaren samen ruim
zevenduizend pv-systemen via de actie Sunpower hebben verkocht, zoeken
installateurs die alle OK4-omvormers in deze systemen kunnen vervangen.
Uit onderzoek blijken de bewuste omvormers van fabrikant NKF niet alleen
onbetrouwbaar en kwalitatief onvoldoende als zij buiten zijn geplaatst,
ook binnenshuis is de werking ervan ver onder de maat.1
TEKST:
ROB VAN MIL FOTOGRAFIE: PETER SEGAAR
Eind 2004 en begin
2005 tekende het probleem zich al af. Uit onderzoek door ECN en de Organisatie
voor Duurzame Energie (ODE) bleek dat er bijzonder veel uitval was bij
de zogeheten AC-modules; modules die bestaan uit een pv-paneel met een
OK4-omvormer die gelijkstroom omzet in wisselstroom. Een uitvalpercentage
van dertig procent bleek zeer realistisch. Bijkomend probleem is dat veel
eigenaren van pv-systemen tot op heden niet in de gaten hebben, dat hun
zonnepanelen geen elektriciteit leveren, omdat zij de opbrengst van de
panelen niet meten. Overigens komt die achteloosheid bij pv-bezitters
ook voort uit het feit dat zij, door de zeer genereuze subsidieregelingen
in de afgelopen jaren, bijna voor niets een pv-systeem hebben gekregen.2
Brief sturen
Desondanks konden Eneco en Nuon de aanhoudende stroom met klachten over
de pv-systemen met OK4-omvormers niet meer negeren. Op 9 december organiseerde
ODE, die zich bijzonder inspant voor de gedupeerde bezitters, een bijeenkomst
waarop Eneco en Nuon gezamenlijk een presentatie verzorgden over de ontstane
problemen en over de oplossing - een vervangingsactie - die zij nu voorstellen.
De energiebedrijven stuurden in december 20053
een brief aan alle kopers die via de actie Sunpower een pv-systeem hebben
aangeschaft. Daarin bieden zij de mensen aan hun pv-systeem te renoveren
door de OK4-omvormers te vervangen. Daarvoor in de plaats komt in de woning
één (of meer) nieuwe omvormer, zeer waarschijnlijk de nieuw
ontwikkelde Soladin 600 van Mastervolt. De nieuwe omvormer krijgt vijf
jaar fabrieksgarantie en op het installatiewerk zal men twee jaar garantie
geven.
Omvangrijke
klus
Eneco en Nuon vertelden op de bijeenkomst dat zij al op zoek zijn naar
en zelfs al in gesprek zijn met vakbekwame installatiebedrijven. De noodzaak
om vakbekwame installateurs te zoeken is erg groot. Eerder dit jaar zijn
bijna tweehonderd systemen gerenoveerd. Maar de deskundigheid bij die
renovaties liet erg te wensen over. Volgens sommige bezitters van pv-systemen
bij wie de renovatie plaatshad, zijn er nu zelfs beschadigingen aan de
pv-panelen ontstaan. Bij deze werkzaamheden heeft men namelijk de OK4-omvormers
los van het paneel gehaald en van buiten naar binnen geplaatst. Daarbij
is bijvoorbeeld het doorvoeren van kabels door het dak of de gevel niet
altijd waterdicht uitgevoerd.4
Om die reden, maar ook omdat Nuon en Eneco helemaal van de OK4-omvormers
afwillen, kunnen ook mensen waarbij het pv-systeem al is gerenoveerd,
zich opnieuw voor de structurele vervangingsactie aanmelden.
In totaal verkochten
Nuon en Eneco via het Sunpower project 7100 pv-systemen die in totaal
uit ongeveer 35.500 pv-panelen bestaan. Achter elk pv-paneel is één
OK4-omvormer bevestigd. Volgens mensen in de praktijk, bij wie al een
renovatie is uitgevoerd, kost de renovatie van een systeem van vier tot
zes panelen voor een team van twee personen ongeveer een halve dag. Een
snelle berekening leert dat met een ombouwoperatie voor de Sunpower-systemen
zo'n dertig teams ongeveer zes maanden werk hebben als zij per team twee
systemen per dag renoveren.
ZOWEL
DE
OMVORMER ALS HET
INSTALLATIEWERK
IS GRATIS
Willen
eigenaren voor vervanging in aanmerking komen, dan moeten zij zich wel
zelf aanmelden bij de energiebedrijven. In dat geval beloven de energiebedrijven
dat de mensen dit jaar (tussen april en oktober) worden geholpen. Zowel
de nieuwe omvormer als het installatiewerk is gratis.
Minder
goed nieuws
Vooralsnog is er minder goed nieuws voor alle eigenaren van pv-systemen
met OK4-omvormers die niet via de actie Sunpower zijn geleverd. Het gaat
dan om acties als Solaris (via Nuon en Greenpeace), JEZ (via Nuon), DuoSun,
een pv-privé project van ECN en acties via Beldezon/Ecofys, het
voormalige energiebedrijf Edon (nu Essent) en dakenleverancier Ubbink.
René Blickman5,
directeur van leverancier en installatiebedrijf Stroomwerk, leverde een
flink deel van deze pv-systemen, maar geeft aan dat hij op dit moment
niet de aanpak van Nuon en Eneco kan volgen. Zijn bedrijf heeft (nog)
geen overeenkomst met NKF, de voormalige leverancier van de OK4-omvormers
over een vergoeding van de kosten voor een nieuwe omvormer en het installatiewerk.
|
| Tijdens
renovatiewerkzaamheden is van het naar binnen plaatsen van de omvormers
een ‘zooitje’ gemaakt.6 |
 |
| De
omvormers aan de onderkant van de panelen zijn soms met fors geweld
van het frame verwijderd. |
Een complicerende
factor is dat de voormalige leverancier, NKF, onderdeel was van Draka
en in maart 2005 is verkocht aan het Amerikaanse videohardwarebedrijf
Optelecom. Het bedrijf heeft zich volledig uit de markt voor omvormers
teruggetrokken. Blickman roept eigenaren van systemen op om zich bij hem
te melden. Het enige dat hij, naar eigen zeggen, kan doen is inventariseren
en de druk op de rechtsopvolger van NKF verhogen in de hoop dat zij ook
in andere pv-projecten over de brug komen. Volgens Blickman zijn in de
systemen die hij plaatste zeker zesduizend OK4-omvormers verwerkt. Als
we daarbij alle andere pv-projecten optellen, waarin OK4-omvormers zijn
verwerkt, dan gaat het in totaal om 50 tot 75 duizend omvormers die nu,
op zijn minst, zeer onbetrouwbaar zijn.
Voor
vragen of meer informatie: Eneco Zonnepanelen-loket, tel. 0600 235 36
227
of Nuon Team, tel. 0900 686 600 008.
Mensen die via andere projecten pv-systemen hebben gekocht of geïnstalleerd
moeten bij de desbetreffende leveranciers zijn.
(einde
artikel, © Intech E&I/Uneto-VNI, januari 2006)
Opmerkingen/aanvullingen
PJS/Polder PV:
1
Bewijsmateriaal
voor deze stellingname is, zeker wat nieuwe OK4-omvormers betreft,
nooit overlegd aan klanten.
2
Deze opmerking is te kort door de bocht: zeker in de eerste
jaren tot en met 2000 hebben de meeste kopers nog een forse som geld voor
de net in de consumentenmarkt gezette (gesubsidieerde) zonnestroompanelen
op tafel moeten leggen. De richtprijs van de actie Solaris van Greenpeace
was in 1999/2000 1.000 gulden (NL florijnen) per zonnepaneel (incl. omvormer
en installatiewerk), en dat is in de eerste Sunpower® acties daadwerkelijk
gerealiseerd (Polder PV heeft voor de eerste in 2000 gekochte 4 zonnestroompanelen
dus 4.000 gulden betaald). Met de invoering van de EPR en stapeling met
EPA subsidies begonnen de uiteindelijke prijzen zeer snel te
dalen in 2001 (1.750 gulden voor 6 panelen bij NUON/Encore B.V. in Leiden
e.o.). In 2003 werden tenslotte uitsluitend in Eneco gebied,
doordat daar bovenop ook nog eens de door Eneco nog weinig gebruikte MAP-gelden
werden gestapeld, inderdaad grote systemen voor zeer weinig geld verkocht
en betaalden diverse gelukkige nieuwe eigenaren vaak alleen de installatiekosten
(vaak oplopend tot zo'n 1.000 EURO, afhankelijk van de grootte van het
systeem) nadat de door hen voorgeschoten (duizenden) euro's via de subsidies
weer werden teruggeboekt.
3
NUON blijkt eind november/begin december een brief verstuurd te hebben,
maar niet duidelijk is wie die brief gekregen heeft, en eind januari 2006
zijn er nog steeds vele Sunpower® eigenaren die bij NUON hun zonnestroomsysteem
hebben gekocht maar nog steeds niet de op 9 december
2005 beloofde brief hebben ontvangen! Eneco heeft pas rond 21 januari
2006 (!) brieven verstuurd; ook daarvan is niet duidelijk of alle klanten
de brief wel of niet gekregen hebben. Zie o.a. het nieuwsbericht
van 19 januari 2006 en later nieuws op de actuele Sunpower pagina.
4
Bij het overgrote merendeel van de reeds eerder "gerenoveerde"
Sunpower® systemen zijn in ieder geval door de uitvoerder bij NUON
hoogstwaarschijnlijk alle junction boxen aan de onderzijde
van de zonnepanelen niet waterdicht opgeleverd doordat er geen nieuwe,
passende doorvoerwartels voor de dikkere nieuwe DC-kabels zijn gebruikt
(170 systemen). Deze systemen moeten sowieso allemaal opnieuw aangepakt
worden omdat de elektrische verbindingen in de junction box kunnen gaan
corroderen.
5
Naam was abusievelijk met 2 "n"-en geschreven, in tekst door
mij aangepast.
6
Foto ontvangen van een reeds eerder "gerenoveerde" collega Sunpower®
eigenaar.
7
Incorrect telefoonnummer Eneco. Moet zijn: 0900 - 2353632
(€ 0,13 per minuut;
werkdagen tussen 09.00 en 17.30 uur).
8
Telefoonnummer NUON is later gewijzigd door zegsman Paul
ten Kroode in: 026
- 8449904,
een nummer in Schoonhoven ("NUON Customer Care Center afdeling Sunpower"),
waar men echter zeer slecht geïnformeerd blijkt te zijn over de hele
affaire en er grote onduidelijkheid is over de status en de "reikwijdte"
van het aantal reeds verzonden brieven (veel mensen hebben die brief nog
steeds niet gehad). Zie bericht
op de actuele Sunpower nieuwspagina.
terug
naar Sunpower® hoofdpagina andere
nieuwsberichten Sunpower® Intech
artikel maart 2005
|